2008-07-13

NRKbeta - artig lesning

Jeg fikk for en stund tilbake høre om NRKbeta i et av mine favorittprogrammer, "Superstreng" med Eirik Newth (en navnebror; programmet heter nå "Vitenskapsprogrammet" og går på Radio Norge). I denne episoden diskuterte de medietilbud på nettet, med NRK som eksempel, og da hadde de besøk av en av NRKs utviklere for nett.

Jeg skal ikke gå videre inn på samtalen de hadde (de som er interesserte kan høre programmet som mp3 eller laste det ned som podcast; programmet var forresten det første i Norge som ble podcastet), men det viktigste de nevnte var for meg bloggen NRKbeta, og ikke minst hvordan man får mange lesere som vender tilbake (som er noe jeg strever litt med for tiden; tips vennene deres folkens, og plag dem til de setter bloggen min som startside).

Nettstedet er en slags sandkasse for NRKs datanerder, der de legger ut nyheter om hva de jobber med og hva som interesserer dem. For eksempel har de nettopp skrevet om et håndholdt kamera som kan ta 300 bilder i sekundet (vanlige kameraer tar 25, altså er dette her 12 ganger raskere) og om nettjenesten Twingly, som har skaffet meg en god del lesere.

Jeg har begynt å sjekke siden daglig, og vil anbefale den på det varmeste. I tillegg burde dere også se på andre ting fra NRK; de driver et av norges beste nettsteder. P3TV er et annet bra tiltak fra den samme gjengen, og den ga meg en god latter da jeg så filmen "Cop DJ".

Ingen kommentarer: