2008-07-05

Huskeliste på Windows-skrivebord


Jeg har fått spørsmål om jeg vet hvordan man får notater på skrivebordet i Windows. Jeg har for vane å huske avtaler og lignende i hodet (men er til tider distré) og har derfor måttet si "Bruk Google Kalender eller Google Desktop", men det er jo egentlig ikke det folk vil ha. Problemet med kalenderen er at man må logge seg på nettet for å fikse det, og Google Desktop er jo et helt eget program.

Rememberthmilk.com er en tjeneste som gjør at du husker melken du skal kjøpe... og andre ting du eventuelt har behov for. I tillegg har man en artig tjeneste i Windows som kalles ActiveDeskop, som egentlig er en slags løsning for å integrere nettfunksjoner direkte til skrivebordsbakgrunnen din. Denne funksjonen har vært der helt siden Windows 98, men ble ikke så populær grunnet at nettet ikke var like raskt den gangen og kostet mer. I tillegg er løsningen avskaffet av widget-systemet i Windows Vista og i andre løsninger, men det kan være greit i visse tilfeller.

Jeg har funnet en guide til hvordan man skal bruke ActiveDesktop til å legge til sin rememberthemilk-huskeliste (som egentlig er ment for iGoogle-forsiden) på Windows-skrivebordet. Jeg lar de egentlige forfatterne få æren, og trekker meg tilbake med en link til guiden (som står skrevet på engelsk, men jeg tror de fleste leserne er komfortable med det).

Ingen kommentarer: