2008-07-12

Gode backupprogrammer

"Ekte mannfolk tar ikke backup - De gråter når filene blir borte" sto det en gang i Gamereactor-magasinet. Grunnen til at folk ikke tar backup er at det er utrolig kjedelig; når jeg sier folk antar jeg bare at alle tenker som jeg gjør. Det å dra filer over i mapper, over på andre harddisker og lignende er en oppgave jeg ikke orker å sette av tid til fordi det er så mye annet jeg kan bruke tiden til.

Vi trenger automatisering. Alle latsabber som bruker Mac har allerede fått løst problemene sine; de har Time Machine, men hva skal Windows-brukere gjøre mens Steve Ballmer får fart på seg og lager en skikkelig backup-funksjon i en ny versjon av Windows?

Lifehacker hadde en av sine Hive Five-kåringer nettopp - brukerne ble bedt om å anbefale sine favorittprogrammer til backup, og de fem mest "påstemte" programmene ble gitt en plass på listen over de beste av de beste.

Mange av disse er gratis (i motsetning til Norton Ghost, Telenor Sikker Lagring og andre proprietære alternativer), og jeg har selv lagt min elsk på Cobian. Dette er kanskje det tipset jeg har kommet med som haster aller mest - Du kommer til å miste all dataen din en gang, og det er best å være føre var.

Ingen kommentarer: