2008-08-06

Mythbusting tvinger meg til dementi

I sommer leste jeg en bok kalt "Åpent sinn eller høl i huet", som handlet om å være skeptisk, i dette tilfellet hovedsaklig til alternativ medisin, konspirasjonsteoretikere og annen overtro. Jeg satt og koste meg over hvor lettlurte folk kunne være, bare det var noen som skrev noe på en internettside, i en avis eller sa noe til dem. Og jeg har selv vært like lettlurt, fant jeg ut i dag, da jeg skrev noen av mine tidligere nyheter.

Lifehacker (her kommer de igjen) skrev nemlig i dag en liste over store myter innen IT-verdenen, og der dukket blant annet mitt tips om å ta tilbake 20 % av båndbredden din, bruke begge prosessorkjerner til oppstart og rense registret ditt opp. Dette er myter som enten har dukket opp på grunn av uvitenhet eller at folk har prøvd å tjene penger på det (som med registerrensere). Jeg skulle altså vært litt mer skeptisk da jeg lette etter materiale.

Ignorer tipsene jeg har gitt her, jeg skal redigere artiklene og legge ut advarsler om at det er sprøyt, men lar dem ligge der som et minne.

Ingen kommentarer: