2008-08-22

Subdownloader

Film er etter min mening noe av den beste underholdningen som finnes. Problemet med noen filmer er at det mangler undertekst (spesielt fremmedspråklige), og der kommer Subdownloader inn; programmet bruker en algoritme som leter gjennom datamaskinen din etter filmer den skal finne undertekster til på språk som du velger ut. Den skal klare å skanne nesten 4 GB på et sekund, så det er ikke snakk om å måtte la datamaskinen din stå en hel dag.

Men før dere begynner å lure på hvordan hele undertekstgreia virker må jeg si at det går an å ha undertekster på filmfiler uten nødvendigvis å måtte brenne dem inn - det går an å legge en tekstfil i samme mappe, som blir lagt oppå filmen mens den avspilles, omtrent som på en DVD. Programmet finner undertekster til alt mulig, til og med TV-serier.

Og nå tenker mange "mellom linjene står det at man skal laste ned filmer i stedet for å kjøpe dem". Faktisk er ikke dette nødvendig; det finnes mange serier som man fritt kan laste ned fra internett. For eksempel har jo NRK lagt ut Lars Monsens "Nordkalotten 365" på BitTorrent - som er helt lovlig å laste ned- og det finnes en serie kalt "Pure Pwnage" som handler om gamere som også er gratis. Jeg garanterer ikke for at subdownloader skal finne undertekster til noen av disse (jeg vet at det finnes norske undertekster til Pure Pwnage), men det er for å illustrere at det finnes massevis av lovlige alternativer der ute.

Til slutt skal jeg bare si at det er tilgjengelig for alle plattformer som bruker Python (som jeg tidligere har omtalt) og PyQt (som er oppfunnet av det norske firmaet Trolltech; uttales pie-cute), men hvis du ikke helt har peiling på hvordan du skal sette det opp er det bare å laste ned kompilerte pakker for Linux, Mac og Windows fra hjemmesiden og kjøre det på vanlig måte.


Illustrasjon: Watching a Korean movie av kalleboo fra Flickr

Ingen kommentarer: