2008-06-11

Opera 9.5 RC er utgitt

Opera er den norske nettsuiten som banker alle andre på fart, kompatibilitet og stabilitet. Det eneste problemet til Opera (for meg) er at den ikke støtter utvidelser i samme grad som Firefox. Nå har release candidate (RC) for deres neste store nye nettleserversjon (9.50) blitt tilgjengelig for nedlasting, og den burde prøves av alle.

Jeg lastet ned og installerte over min gamle versjon av Opera (som jeg ikke har rørt siden jeg installerte Firefox), og deretter gikk jeg i gang. Jeg takket nei til å bruke den som standardnettleser, men muligens en gang i fremtiden. Deretter kjørte jeg i gang, og det første jeg la merke til var det nye designet. Hele utseendet har fått et preg av sort, blank plast. De har ikke flyttet mye rundt på funksjonene, men har lagt til noen og fjernet noen. Før var det blant annet en sidestolpe som utvidet seg om man trykket til venstre i bildet. Denne har forsvunnet, og det gjør meg ikke mye.

Deretter gikk jeg videre og sjekket hvordan den taklet Acid 3-testen (en slags test for hvor kompatibel en nettleser er; Opera var den første nettleseren for Windows som passerte Acid 2, forgjengeren til denne, noe Internet Explorer har til gode). Opera gikk raskt fra 0 til 83, og der stoppet den. Det er bedre score enn Firefox 3 RC2, og dermed kan man si at den er bedre rent som nettleser.

I vanlig bruk er nettleseren svært stabil og god, men jeg irriterer meg over én ting; reklameblokkering. Mens jeg i Firefox har hatt automatisk blokkering av reklame med Adblock Plus, må jeg blokkere dem manuelt i Opera. Jeg har ikke klart å finne en måte å abonnere på en liste slik som jeg gjør i Firefox, og dermed orker jeg ikke å gå innom mange ordentlige nettsider.

Widgets fungerer svært bra med denne versjonene også (widgets er en slags småprogrammer du kan kjøre gjennom Opera, litt lignende de man får for Dashboard i Mac OS X og sidestolpen i Google Desktop... og Windows *grøss* Vista). Jeg har noen på lager fra sist gang jeg brukte Opera; de funket veldig bra, men fordi de ikke er skikkelig integrert i nettleseren (men heller er frittstående) har det ikke samme nytte som utvidelser for Firefox.

Opera er et bra valg for de som har lyst til å bytte vekk fra IE (dere bør bytte snarest), men som ikke har lyst til utvidelser og lignende som Firefox tilbyr. Jeg holder meg fortsatt til sistnevnte, men tar kanskje frem Opera en dag jeg trenger det...

Ingen kommentarer: