2008-06-09

3G iPhone (og litt om Apple)

Jeg er en skap-Apple-fanboy, det må jeg innrømme. Jeg eier egentlig kun ett produkt fra dem (iPod Classic 80GB), men jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe noe fra Apple neste gang jeg skal ha meg en laptop, kanskje stasjonær. Og i kveld (eller dag, som det var i USA) var det virkelig en fest på Apples utviklerkonferanse, og den største nyheten er nok at iPhone kommer til Norge og i 3G-utgave!

De fleste vet ganske lite om Apple (en gang ble jeg spurt av en medelev da jeg pratet om temaet om det "gikk an å ha internett på Mac?", det sier litt), men i de siste årene har dette bedret seg på grunn av at de fleste har fått seg iPoder til musikken sin. Apple produserer hovedsaklig iPoder og Mac-er nå til dags, deres egne datamaskiner. De fleste har nok ikke brukt en Mac, men det har jeg. Det er en nydelig opplevelse; det finnes ikke virus, det ser bra ut, det er lett å forstå, er raskt og kjører smooth som en drøm. Det er uforståelig hvordan Windows har klart å få så stor markedsandel når du prøver den, for det er virkelig kongen. Grunnen til dette er egentlig det at maskinen har så lav markedsandel; det er ikke nok nerder og gamere som vil bruke den på grunn av at de ikke kan kjøre spill og programmer de kjenner fra før på den (disse problemene vil jo løse seg om flere går over til dem).

Uansett, Apple har alltid vært pådrivere for ny teknologi; deres nyeste duppeditt er iPhone (som jeg er sikker på at alle har litt kjennskap til enten de vil det eller ikke). Den er en kombinert telefon, iPod og nettleser. Den er ikke akkurat teknisk revolusjonerende, men den er utrolig brukervennlig i forhold til andre smarttelefoner (som ofte har oppimot 40 knapper), iPhone har én; knappen for å skru av og på lydløs modus. Dette er fordi den har en skjerm som registrerer fingerberøringer (opptil fem på en gang), som åpner for en helt ny verden innen mobiltelefoni.

I dag gikk uansett World Wide Developers Conference (WWDC) av stabelen, og klokken 19 entret Steve Jobs, Apples Bill Gates (bare kulere; og visste dere at han har en årslønn på én dollar?), scenen. Etter litt prat om diverse nettjenester og etter å ha overlatt scenen til andre en stund var det duket for at han skulle introdusere deres nyeste produkt: iPhone med støtte for 3G (som er en raskere mobilstandard som gjør at man kan laste ned innhold mens man er på farten i mye større hastighet) og GPS.

Telefonen har blitt forandret siden sist gang, men ser identisk ut forfra. På baksiden har den fått et plastdeksel (fordi aluminiumen på den forrige versjonen ødela for antennen) og den har blitt litt rundere i kantene; aller viktigst er at prisen er halvert (til rundt 199 dollar, 1200 kroner med dagens kurs) og *trommevirvel* den kommer til Norge. 11. juli er satt som en stor lanseringsdato for flere land, men det er ikke nevnt om den kommer hit. Dette avhenger av kontrakten de har hatt med NetCom.

Spørsmålet er nå om prisen er uten operatørlås; som kjent er ofte telefoner solgt med litt dyre abonnement som kan koste like mye som telefonen i tillegg. Siden Apple har skrevet kontrakt med NetCom er det trolig at vi de første 12 månedene må belage oss på å bruke NetCom sine abonnement; dersom dette er sant blir det uaktuelt for meg, og mange andre, å kjøpe den.

Denne gangen kan jeg forøvrig påkalle meg å være landets første blogger til å skrive om denne hendelsen. Uansett, mens vi venter på lanseringen kan det kanskje være en idé å ta en titt på denne videoen om hvordan Bill Gates stjal fra Steve Jobs da han lanserte Windows og

3 kommentarer:

Johan sa...

Jeg hørte at iPhone ble utsolgt på under et minutt på slippdagen :P

Eirik sa...

Netcom hadde også en "premierefest" dagen før, der de hadde et nett med ballonger i et tak, og de som fikk tak i dem hadde forkjøpsrett dagen etter. Det skal visstnok ha blitt knust over ti briller og et uvisst antall kameraer.

Eirik sa...

Her er en link til der jeg leste om det: NRKbeta