2008-05-29

Programmering i Python


I den siste uka har det ikke vært noen innlegg; jeg har vært opptatt med andre ting. En ting jeg har oppdaget og lært er programmeringsspråket Python. Python er lett (du trenger ikke å være datakyndig), og takket være en god guide og noen programmer har jeg kommet godt i gang. Det er veldig anvendelig, kan kjøres på alle kjente operativsystemer og er ikke bare ment for enkle hjemmebrukere. Det har blant annet blitt brukt til å lage en svært god 3D-suite kalt Blender. Der kan du kan lage dine egne animasjonsfilmer, bilder og spill.

En liten forhistorie om meg og programmering: I vår var det et programmeringskurs i C++ på skolen vår. Jeg klarte meg bra først, men idet vi begynte å gå over til litt mer avanserte funksjoner ble det veldig vanskelig. Dette har med at C++ rett og slett er bygd opp på en annen måte, og har mange avanserte kommandoer som en nybegynner vil ha vansker med. Derfor ga jeg opp. Python er C++' strake motsetning, og er omtrent som å lese vanlig engelsk.

Det første jeg gjorde var å finne et ordentlig program å skrive kodene i. Dette hadde jeg heldigvis fra før; Notepad ++. Programmet er en mer avansert notatblokk, lik den som følger med Windows. Forskjellene mellom de to er mange; man har faner og man kan velge hvilket språk man koder i (så fargelegger programmet de forskjellige elementene, slik at det blir lettere å lese). I tillegg er programmet open source (hurra!)

Deretter måtte jeg installere Python i seg selv. Python er selve saken man trenger for å kjøre programmene. Det som er bra med Python er at du kan kjøre programmene fra kildekodefilen (det er omtrent som å lage en Word-fil). Med andre programmer må man kompilere programmene først (det vil si at du bruker et program til å gjøre om koden til et språk som datamaskinen kan forstå, med 1 og 0 i stedet for tekst), men dette kan Python gjøre direkte.

Det aller siste du trenger er en guide til hvordan du kan lære Han har jobbet for blant annet Adobe (les: verdens største produsent av kreativ programvare), og har skrevet en svært god bok kalt "A byte of Python", som er en svært enkel guide til hvordan man skal programmere i Python, der han går gjennom språket i trinn og forklarer hva alt gjør uten å bli for nøye og avansert. Den er tilgjengelig i alt fra .pdf til .html, og jeg anbefaler å laste den ned og ha den på PC-en din (helst i .pdf-versjon). Noe som er irriterende med .pdf er at det åpner seg automatisk i nettleseren og ikke gir deg noen mulighet til å lagre, men utvidelsen "PDF Download" til Firefox gir deg muligheten til å velge om du skal lagre dokumentet eller åpne det i nettleseren når du skal til å åpne det

Mange spør seg sikkert hva man skal kunne bruke dette til, og det er tusenvis av måter man kan benytte seg av dette på selv om man ikke skal bli dataprogrammør. Alle kan ha bruk for noe som skal hjelpe seg. For eksempel kan du lage enkle programmer som kan minne deg på ting, gjøre ting for deg og så videre. Det kan bli virkelig nyttig lærdom. I tillegg vil du lære mer om datamaskiner mens du holder på, og det er alltid nyttig (unntatt når altfor mange folk spør deg om hjelp samtidig). Lykke til!

Ingen kommentarer: