2008-05-07

Hvor rask er du egentlig?

Vi er flinke til å ta tiden på hvor raskt vi løper, men hvor ofte får du egentlig bruk for de to minuttene du har til overs på en to kilometer lang løpetur? OK, statistikken viser at man lever lenger hvis man trener (jeg skal nok begynne en vakker dag, jeg og...), men hvorfor ikke spare inn tiden på ting du gjør oftere? Jeg tror nå jeg klarer å spare inn de fem ekstra årene jeg kunne tjent på å trene... ved å skrive raskere, selvfølgelig.

Tenk på hvor viktig det å skrive på et tastatur er for deg. Du tenker kanskje ikke så ofte over hvor mye du skriver hver dag, men hvis man regner med at man skriver ca. 1/3 av en normal arbeidsdag, som er en underdrivelse, skriver man i nesten tre timer daglig. Og det er ikke medregnet chatting, Facebook, googling og alt annet man gjør på fritiden. Derfor vil det å skrive raskt på et tastatur være en måte å spare masse tid på. Det er jo litt vanskeligere å sammenligne resultater på et tastatur enn i virkeligheten, det er litt mindre prestisjefylt å vinne og jentene liker deg ikke bedre av det (snakker av egen erfaring).

Uansett, da jeg begynte å skrive touch, gikk skrivehastigheten min opp med 75 prosent, og jeg var dritrask da jeg skrev med to fingre (ca. 40 ord i minuttet, som er så raskt som man kan gå). Nå skriver jeg 70 ord i minuttet når jeg tester meg. Det betyr at jeg på fire timer kunne skrevet det samme som jeg før ville skrevet på sju, og disse tre ekstra timene vil være svært hendige for eksempel under tentamener.

Så, vil du finne ut hvor rask du er? Gå inn på TypingTest.com, og sjekk ut farten din i skrivetesten. Der vil du til slutt kunne finne ut hvor mye tid du vil kunne spare på å skrive touch. Forøvrig går det an å legge til dette som en Facebook-applikasjon, og da kan man jo sammenligne mellom hverandre (våger noen å utfordre meg?). Du kan si hva du vil, men det er i alle fall nyttigere enn jetman. Og forresten må man velge treminutterstesten for mest nøyaktig resultat, alle har en tendens til å få bedre resultat på de kortere testene.

Forøvrig har jeg et hemmelig våpen når det gjelder å skrive raskt, nemlig Dvorak-tastaturet, som er bygget for å være raskest mulig å skrive på og enklest mulig å lære. På 23. mai er det den uoffisielle Dvorak-dagen, så da kommer jeg med mitt store innlegg om Dvorak. Følg med!














Takk til
Dansk Dvorak for tillatelse for å publisere illustrasjonen på bloggen

Ingen kommentarer: