2008-12-05

Omtale på digi og norsk Python

I går tipset jeg digi.no om at Python 3.0 var kommet ut i endelig versjon, og la ved mitt navn og en lenke til "A Byte of Python", som jeg oversetter - katta er ute av sekken. De var så vennlige at de faktisk skrev navnet mitt, en uttalelse fra meg og la ved en lenke til "A Byte of Python" på artikkelen sin - og i tillegg hadde de klart å finne frem til bloggen min, og linket til den. Derfor har jeg fått flere besøkende enn noen gang, så takk til dem.

Men til det viktigste; Python 3.0 er utgitt, og det er en ny versjon av programmeringsspråket Python, som jeg har skrevet om tidligere. Det er et veldig morsomt språk å programmere i; lett og kan brukes til mye. Det er ikke bare et treningsspråk, som blant annet basic er; det er faktisk et krav til alle som vil ansettes hos Google.

Treeren er en oppdatert versjon av de tidligere, men er ikke bakoverkompatibel. Det vil si at gammel kode ikke nødvendigvis vil virke i den nye. For de som har programmert før blir nok ikke overgangen vanskelig, og de som ennå ikke har lært språket vil nok ikke merke forskjell. Dersom du allerede har skrevet kode i Python 2.ettellerannet, kan du bruke et verktøy de kaller 2to3, som konverterer koden. Grunnen til oppdateringen er at det siden begynnelsen har vært litt grums som de ikke har fått ryddet opp i, så 3.0 kan egentlig sees på som en stor opprydning med noen få oppdateringer.

Oversettelsen er ennå ikke ferdig, men den er god nok til at man skal få med seg det grunnleggende. Python er både spennende og enkelt, og et program du skriver i Python kan kjøres på alle plattformer: Mac, Linux, Windows, PalmOS og mange andre operativsystemer for alt fra datamaskiner til mobiltelefoner.

Illustrasjon: Python t-shirt av erral

Ingen kommentarer: