2008-02-04

Google Desktop

Har du hatt lyst til å kunne finne ting gjemt inni PC-en din på et blunk, eller rett og slett tenkt "Hmm... skrivebordet mitt mangler et sidefelt med en blomsterpotte og en klokke..."? Da er Google Desktop det du trenger.

Folk som har lest litt nedover på siden har kanskje allerede merket seg at jeg er litt fan av Googles saker. Og, ja, jeg bruker omtrent alt Google har å tilby av nyttige tjenester. Og med god grunn. De tilbyr akkurat det du trenger i hverdagen. Hvem har ikke lett etter dokumenter noen gang?

Windows innebygde søkefunksjon er rett og slett irriterende. Den er treg, har en snusfornuftig hund på siden og finner rett og slett ikke det du trenger. I tillegg må du spesifisere om du skal søke i dokumenters tittel eller inni dem, som jeg mener er ganske irriterende.

Så, hvorfor ikke skaffe deg Google Desktop, som indekserer harddisken din på noen timer, i tillegg til internettloggen og Gmailen din om du har lyst? Programmet er simpelthen fantastisk. Det går for eksempel an å få en liten søkeboks som popper opp hver gang du trykker på Ctrl to ganger. Så, hvor lang tid tar det å søke, spør du? Det går mens du trykker.

Og for de som er glade i å slenge inn pynt har vi sidefeltet. Her går det an å legge inn gadgets, som en virtuell blomsterpotte, notater og en "å gjøre"-liste. Jeg er ikke så opptatt av eye-candy, så jeg har skrudd det hele av.

Til alle dere smarte Mac- og Linux-brukere der ute, dette er også tilgjengelig for deres plattformer. Et must for alle mindre organiserte mennesker, altså.

Ingen kommentarer: