2009-01-02

Google boksøk - samlemani og bokutdrag

booksearchDa var 2009 her, og jeg er tilbake fra juleferie og håper på å få postet litt oftere enn i løpet av høsten. Det er uansett ikke noen vits i å mimre noe mer, for jeg vil fortelle om min nyeste oppdagelse; Google boksøk.

Poenget med boksøket er ganske tydelig; man søker på bøker eller fraser fra bøker. Hvis jeg for eksempel taster inn "immortal coils" i søkefeltet får jeg opp Richard Dawkins' bok "The Selfish Gene" som første resultat; det er tittelen på et kapittel der.

Jeg har visst om Google boksøk en stund; jeg prøvde det i 2006 da det het "Google Print". Problemet på den tiden var at bokutgivere og forfattere var forbanna på Google på grunn av rettigheter, og tjenesten var derfor ikke like god. Google annonserer at de har fått til en "banebrytende avtale" siden da, så tjenesten har blitt mye bedre. På veien har de byttet navn og lagt til mer funksjonalitet; det jeg liker best er muligheten til å lage sitt eget bibliotek, og det har også blitt mulig å lese i langt flere bøker.

Når det gjelder å lese får du på visse bøker kun servert "begrensede utdrag", men det er overraskende lite begrenset. Faktisk kunne jeg bla 60 sider i "The Selfish Gene" før sidene ble grå. Noen bøker går det til og med an å lese i sin helhet, for det meste ting som har blitt public domain. For eksempel Charles Darwins "The Origin of Species", som er på over 700 sider, og i år er det hundreogfemti år siden den ble gitt ut, så det er kanskje noe å prøve seg på?

Så til biblioteket, som jeg liker best. Det går an å legge alle bøkene du finner til et personlig bibliotek, enten via bokens sider (klikk på "Legg til i mitt bibliotek" til høyre for boken) eller via ISBN-nummeret (et unikt nummer som du finner på boka i virkeligheten; jeg foretrekker dette selv om det er litt mer tidkrevende). Så kan du skrive anmeldelser, gi den en vurdering og sette merkelapper på dem, sistnevnte kan være alt fra temaer til navn på folk du låner dem ut til. Det eneste problemet jeg har med boksamlingen er at utvalget av ikke-engelske bøker er dårlig; jeg fikk ikke lagt inn Are Kalvøs nyeste bok eller flesteparten av de andre norske bøkene jeg prøvde, men jeg antar at dette er forlagene sin skyld. Vi får bare mase litt på de norske forlagene slik at de får ut fingeren.

Den siste funksjonen jeg vil peke på er muligheten for å lage boklister som du kan vise verden. Hvis du har lyst til å vise verden eller venner hvilke bøker du anbefaler for å komme seg inn i et visst tema, eller bare hvilke bøker du leste i sommerferien kan du lage en liste. Det er også mulig for andre å abonnere på biblioteket og listene dine via RSS.

Illustrasjonen er et selvlagd skjermdump av Google boksøk, Creative Commons-lisensiert.

Ingen kommentarer: