2008-10-29

MTV Music - Glede for både seer og artist

De som så på MTV for lenge siden kan kanskje huske at de en sendte musikkvideoer nærmest hele tiden. Nå gjør de det bare når ingen ser på, og har besluttet seg for bare å sende lavpannede "realityshow" med idioter eller falmede hip hop-artister som programledere. Ikke et vondt ord om Jackass' tidlige dager, men jeg tror de fleste er enige i at avsporingene med Bam Margera som hovedperson ikke holder mål. Grunnen til at sendeflaten deres har blitt så forpestet er at det var mest lønnsomt.

Nå har heldigvis MTV besluttet seg for å gjøre musikkvideoer til en viktig del av deres bedrift igjen, og denne gangen blir det akkurat slik alle har ønsket at det skal være - man kan velge selv. De har nemlig lagt ut hele sitt videoarkiv på nettet, og man finner praktisk talt alt de noensinne har spilt der. Som person med en musikksmak litt utenfor det vanlige kan jeg skrive under på det. Tjenesten kalles MTV Music, og er en jukeboks fra himmelen.

Siden MTV har satset stort på dette, antar jeg at artistene også får sin bit av kaka hver gang videoen deres blir spilt, som er den rake motsetning til YouTubes modell. Dermed kan man søke opp her med god samvittighet.

Videoene har bra kvalitet, søkeresultatene er lette å finne frem i; tjenesten er mildt sagt upåklagelig. Designet er rent, og jeg tør si at det er en av de mest gjennomtenkte tjenestene jeg har vært borti. Det eneste jeg har å utsette på den er at den ikke foreslår noe lignende hvis man har stavet feil, som Googles tjenester (også YouTube) gjør. Dette tror jeg nok at de fikser opp i siden tjenesten fortsatt er i beta-stadiet.

Jeg har til slutt plukket ut noen godbiter som kan være verdt å se av historiske grunner:
Thriller - Michael Jackson var den første afro-amerikanske artisten på MTV. Den ukuttede versjonen varer nærmest et kvarter.
Musique Non Stop - en av de første dataanimerte videoene i historien (1986), fra de svært undervurderte  musikkpionerene Kraftwerk. PlayStation 3-en din er bedre enn de kraftigste superdatamaskinene fra denne tiden, og videoen representerte teknologi som var cutting edge.
Sledgehammer - Peter Gabriels video har blitt vist flest ganger på MTV noensinne. Den ble også animert av folka bak Wallace & Gromit.

Ingen kommentarer: