2009-03-14

Endelig tilbake, og takk til programvare

Da var jeg endelig tilbake, etter en lang pause. Jeg har opptrådt i revy, noe som har tatt veldig mye tid det siste halve året. Jeg er svært fornøyd med resultatet (det ble en femmer i Aftenposten), og jeg tenker det nå blir litt posting igjen. I alle fall frem til forberedelsene for neste års revy...

I løpet av den kreative prosessen er det et par programmer jeg har kommet til å skylde mye, og som jeg mener det er verdt å takke og anbefale til andre. En slags liten kåring, sortert fra mest prioritert til minst.
  1. Dropbox. Jeg har skrevet et innlegg om programmet før, og takket være en delt mappe kunne alle i revyen dele tekster og alle slags filer lettere enn noen gang. Jeg kommer ikke på noe som kunne erstattet det, og sluttresultatet hadde garantert ikke vært det samme uten. Og dersom du ikke har skaffet deg det ennå og vurderer å skaffe deg det, registrer deg med denne lenken slik at vi begge får litt ekstra lagringsplass.
  2. Microsoft Office Word 2007. Alle sketsjer var innom dette programmet, og 2007-versjonen er den beste hittil. Jeg mener det. Å lage et flott manus var veldig lett (takket være maler).
  3. Audacity. Alle lydfiler jeg redigerte var innom Audacity. Gratis og effektivt, og jeg har aldri trengt noe annet lydredigeringsprogram enn dette. Jeg brukte betaversjonen, og var svært fornøyd - det var lettere å bruke og jeg opplevde ingen knirking.
  4. Microsoft Office OneNote 2007. Alle ideer jeg hadde ble som oftest utredet i OneNote før jeg skrev dem ferdig. Selv om dette funker best som notatprogram, kan det være greit å skrive korte ting i og lage primitive idémyldringer.
  5. Sony Vegas. Dette programmet ble brukt for å lage en visualisering til en LED-vegg vi fikk låne. Dette er det beste videoredigeringsprogrammet jeg har prøvd for Windows, og er svært lettfattelig.
Det var en mindre utfyllende post enn jeg vanligvis ville skrevet, men man må jo starte med noe lett når man ikke har ført noe annet i pennen enn sketsjehumor de siste seks månedene. Jeg tror disse programmene kan være til hjelp selv for de som ikke skal jobbe med revy.

Illustrasjon: "January first" av CrystlFlickr. CC 3.0.

5 kommentarer:

Ingunn sa...

Hyggelig at du er gang igjen, Eirik, og gratulerer med flott resultat på revyen! Jeg deler din entusiasme for de aller fleste prgrammene du nevner unntatt Sony Vegas som jeg ikke kjenner til. Det må jeg gjøre noe med. Takk for tips!

Ingvild sa...

Jeej! Bra du er tilbake, trenger noen datatips. Kan du anbefale noen virusprogram? Tror jeg har fått virus.. og vil ikke akkurat gå til IT-avdelingen. Virker ikke som de har helt peiling. Jeg stoler i hvert fall ikke få dem.

Forresten; revyen var bra! Dere var kjempeflinke! Likte spesielt godt fellesnumrene, og alle dansene. Kult med den rubiks kube. Du som har lært dem hvordan man løser den?

Eirik sa...

Jeg anbefaler AVG Free Edition - det krever ikke så mye minne. Den beste garantien for at det fungerer er vel at jeg bruker det selv. Bare søk det opp; jeg har skrevet om det før. Jeg kludrer meg uansett aldri inn i noen virus-saker. Sist gang jeg hadde et virus var for to år siden.

Om PC-en din kjører tregt er det ikke nødvendigvis virus; det kan være et symptom på at det er lenge siden du sist installerte Windows på nytt. Om den derimot oppfører seg merkelig er det grunn til å sjekke opp ting.

Og jeg skal la deg få ta del i en liten hemmelighet; Rubiks kube-nummeret var delvis juks. Jeg og Lars kan faktisk løse kuben utenat, men for at vi skulle være ferdige på samme tidspunkt og konsentrere oss fullt ut om dansen brukte vi noen triks som gjorde at vi måtte bruke minimalt med tankekraft. Jeg håper ikke jeg ødela nummeret nå, men jeg kan alltids ta en demonstrasjon dersom det skulle være tvil. Er uansett artig at du likte et av mine hjertebarn innen revyen - sangen som gikk i bakgrunnen er en nedkortet versjon av en Kraftwerk-sang. Du kan gjette på hvem som lurte den inn :P

Ingvild sa...

Jeg har visst fått en såkalt "trojaner". Har ikke peiling på sånt, men det er vel noe virusgreier =S Hm.. De IT-folka dreiv jo å styra med pc'ene i høst en gang. Om de installerte Windows på nytt det vet jeg ikke. Hvis ikke, så har det vel aldri blitt gjort..

Eirik sa...

En trojaner er et virus ja; oppkalt etter den trojanske hesten. Det er noen som har forkledd noe som god programvare, og så har du blitt invadert, som de i Troja. Du får bare skanne gjennom dataen din og fjerne det.