2008-07-06

Songbird

Programmer med åpen kildekode blir stadig mer populært. Svært mange mennesker har de siste årene begynt å bruke Mozilla Firefox som nettleser, noen har også begynt å bruke OpenOffice.org i stedet for Microsoft Office, Gimp erstatter Photoshop for mange og Linux (min favorittdistribusjon er Ubuntu) blir stadig mer populært som operativsystem. Nå er det også et prosjekt igang for å lage en musikkavspiller som skal kunne ta over for iTunes som markedets mest populære musikkavspiller, og det heter Songbird.

Ved første øyekast er ikke iTunes så veldig ulik iTunes. Sidemenyen, listevisningen, stort sett alt unntatt den svarte fargen er likt iTunes. Forskjellen mellom Songbird og iTunes ligger mer under panseret og i filosofien; mens iTunes helst vil ha lukket kildekode og at Apple skal bestemme hvordan du bruker avspilleren, lar Songbird deg velge hvordan utseende, avspilling og oppførsel til spilleren skal være. I tillegg kan du velge hvilken nettbutikk du skal bruke, som gjør at iTunes-store får litt konkurranse som nettbutikk.

Jeg valgte å installere med den norske oversettelsen, men her mangler det fortsatt litt; det er noen feiloversettelser og gramatikkfeil her og der, i tillegg til noen steder der det ikke er oversatt i det hele tatt, men stort sett er den ganske god. For de som vil ha et helt rent grensesnitt anbefaler jeg å gå for den originale engelske utgaven.

Noe jeg ble litt irritert over da jeg brukte spilleren første gang var at den ikke hadde innebygget cover flow (albumforsider på en rekke), men dette fant jeg to utvidelser for som skulle fikse. Deretter kunne den søke på nettet etter coverne (20 % fant den ikke, 50 % av de resterende var ikke riktig cover), så jeg måtte legge dem inn selv.

Uansett, det er alltid bra å være tidlig ute, så prøv ut Songbird, til tross for barnesykdommene den har med seg. Det kan bli et bra bytte.

Ingen kommentarer: